Alle kinderen kunnen leren lezen, als je ze maar voldoende tijd en goede instructies geeft. Je leert namelijk lezen door te lezen, dat is de kern van het LIST-project dat al enkele jaren loopt in onze school.

De kern van LIST is dat kinderen boeken kiezen en lezen die passen bij hun eigen leeftijd.

De focus ligt dus niet op leesmoeilijkheden, maar op motivatie. Het doel van het leesonderwijs is namelijk niet het aanleren van een techniek, maar het ontwikkelen van gemotiveerde lezers die hun leesvaardigheid gebruiken om te leren en om te lezen voor hun plezier.

Er zijn drie programma's: voorbereidend lezen (derde kleuterklas), aanvankelijk lezen (eerste en tweede leerjaar) en vloeiend lezen (de andere leerjaren). Eerst lezen de kinderen in duo's samen hardop in zelfgekozen boeken. Als dat vlot genoeg gaat, lezen ze in stilte.

De opbouw van een LIST-les

Een LIST-les duurt 35 minuten.

  • Een mini-les door de leerkracht (5 minuten): voorlezen, spreken over leesbeleving (hoe kies ik een boek , wat doet een boek met me?), focus op een specifiek 'leesdoel' (bv. wie is de hoofdpersoon, wat wil de schrijver van het boek vertellen?)
  • Zelf hardop of stil lezen (ononderbroken gedurende 20 minuten). De leerkracht leest ook, of ondersteunt leerlingen die moeilijk aan het lezen raken.
  • Een gezamenlijke afsluiting (10 minuten): vanuit de mini-les en de boeken die kinderen lezen volgt een gesprek, boekreclame, zelfevaluatie ...

Leerlingen die ondanks bovenstaande aanpak niet genoeg vorderen, krijgen extra leesinstructie via het interventieprogramma 'RALFI'. Dit wordt drie maal per week 20 min. in een klein groepje aangeboden.

Elke klas heeft een uitgebreide collectie boeken en we gaan ook wekelijks met de kinderen naar de openbare bibliotheek die aan onze school grenst. Zo leren we de leerlingen bewust boeken kiezen.

Wetenschappelijk onderbouwd

LIST staat voor 'Leesinterventie voor scholen met een totaalbenadering' of ook wel voor 'Lezen IS Top'. Het is een onderzoeks- en begeleidingsproject onder leiding van Thoni Houtveen (lector 'Geletterdheid' aan de Hogeschool Utrecht).

In het schooljaar 2011-2012 startte De Wereldschool met het LIST-project onder leiding van Steven De Laet.

De Kleine Wereld list kleuterschool
De Kleine Wereld list kleuterschool 2

Op 24/9/23 was het eindelijk zover; na meer dan 10 jaar gesloten te zijn, opende het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten eindelijk weer zijn prachtige deuren. De derde klas had geluk en mocht erbij zijn! We werden uitgenodigd om, in samenwerking met Zuidgeluid, te komen zingen op het grote podium.

Een ideaal moment om ook ons jaarproject rond kunst van start te laten gaan...

We kozen als thema 'Het Kleine Wereldmuseum'. Niet enkel door de opening van het KSMKA, maar aangezien we als school centraal gelegen zijn tussen een heleboel interessante musea, zijn we de perfecte uitvalbasis om al deze schatten vol kunst te bezoeken. 

Zo gezegd, zo gedaan. Elke klas trok er dan ook op uit en liet zich inspireren door schilders, beeldhouwers, modeontwerpers, fotografen en nog veel meer creatieve zielen. Zo ontpopte de hele school zich tot diverse kunstenaars en werden allerlei talenten (her)ontdekt. De klassen gingen naar verschillende musea in de buurt, zoals het MAS, het FOMO (fotomuseum), het MoMu (modemuseum), het M HKA (moderne kunst) en nog andere. In de klas werd er dan met verf, potloden, stof, ... aan de slag gegaan om zelf een kunstwerk te creëren geïnspireerd op werken die gezien werden in één van de musea. We bezochten zelfs ook tentoonstellingen van 2 opa's van kinderen op school en kregen van de kunstenaars zelf uitleg over hun werken.

Het hele jaar werden er door onze leerlingen prachtige kunstwerken gemaakt, die te bewonderen waren tijdens ons toonmoment. Het werd een fantastische avond vol creativiteit waar alle trotse leerlingen, ouders en leerkrachten van hebben genoten.

In mei veranderde de school in een eigen museum, 'Het Kleine Wereld Museum'. Aan de muur van de 'Grote zaal' hingen de zelfportretten van alle kinderen van de school, geïnspireerde door allerlei kunstenaars, waaronder Modigliani en Picasso. 

En zoals jullie wel weten zeggen beelden meer dan woorden:

De Kleine Wereld museum project